Home » Onderzoeken » Via het sociaal ontwikkelbedrijf naar een mbo-diploma
Onderzoek

Via het sociaal ontwikkelbedrijf naar een mbo-diploma

Een samenwerking tussen mbo-scholen en sociale ontwikkelbedrijven om zo een mbo-diploma te behalen, geeft mensen met een arbeidsbeperking extra kansen op een reguliere baan. De publicatie ‘Via het sociaal werkbedrijf naar een mbo-diploma’ laat aan de hand van vier voorbeelden zien hoe deze samenwerking er in de praktijk uitziet. De lessen uit de praktijkvoorbeelden zijn vertaald naar een stappenplan, een businesscase en een digitale rekentool.

Een passende opleidingsroute

Sinds de invoering van de Participatiewet worden er voor schoolverlaters met een kwetsbare positie in het onderwijs en op de arbeidsmarkt aangepaste routes ontwikkeld voor leren en werken. Een van die routes is een mbo-opleiding waarbij een zo groot mogelijk deel van de opleiding op de werkvloer van een sociaal ontwikkelbedrijf plaatsvindt. En waar mogelijk op de werkvloer van bedrijven uit het netwerk van het sociaal ontwikkelbedrijf.

Samenwerking mbo-scholen en sociale ontwikkelbedrijven

Deze route is gericht op jongeren die beter tot hun recht komen in een meer beschutte leeromgeving met begeleiding. Door zoveel mogelijk onderwijs op de werkvloer aan te bieden, is het mogelijk dat zij een landelijk erkend mbo-diploma halen op niveau 1 of 2. Voor deze opleidingsroute werken docenten van het mbo en praktijkbegeleiders van het sociaal ontwikkelbedrijf intensief samen.

Inhoud publicatie

In de publicatie ‘Via het sociaal werkbedrijf naar een mbo-diploma’ hebben SBCM en Cedris de aanpak en praktijklessen in kaart gebracht als inspiratie en handreiking voor mbo-scholen, sociale ontwikkelbedrijven, gemeenten en werkgevers. De publicatie behandelt:

  • de doelstellingen van de verschillende partijen
  • de keuzes voor varianten van bol- en bbl-opleidingen
  • het beleggen van het werkgeverschap
  • de samenwerking en rolverdeling tussen mbo, SW en gemeenten
  • financiële aspecten

Download de publicatie

Rol gemeenten

In een artikel in Sociaal Bestek wordt ingegaan op de rol en het belang van gemeenten om de samenwerking tussen mbo-scholen en sociale ontwikkelbedrijven mogelijk te maken.

Stappenplan en rekentool

Er is een stappenplan beschikbaar voor mbo-scholen, sociale ontwikkelbedrijven en gemeenten die aan de slag willen met mbo-opleidingen via leren op de werkvloer. Aan de hand van vier stappen uit het fasemodel implementatie wordt duidelijk wat nodig is om deze opleidingsroute vorm te geven.

Bekijk het stappenplan

Bij de publicatie hoort ook een digitale rekentool om de kosten inzichtelijk te maken. In de rekentool zijn vier businesscases onderscheiden.

Download de rekentool

Direct naar de informatie

Delen op socials