Home » Praktijkvoorbeelden » Hoe pakt WSD geldzorgen op de werkvloer aan?
Praktijkvoorbeeld

Hoe pakt WSD geldzorgen op de werkvloer aan?

Door de stijgende energie- en boodschappenprijzen is het voor veel mensen een stuk moeilijker geworden om rond te komen. Dat geldt dus ook voor werknemers van sociale ontwikkelbedrijven. Zij lopen een groter risico op geldzorgen. Daarom is het in deze tijd extra belangrijk om daar als werkgever of organisatie extra op te letten. In dit interview met Simone van Houtum, manager personeel & ontwikkeling, lees je hoe ze dat doen bij sociaal werkbedrijf WSD.

Geldzorgen blijven een probleem

WSD heeft de afgelopen jaren al veel aandacht besteed aan werknemers die te maken hebben met geldzorgen. Door werknemers met schulden intensief te begeleiden, is het in het verleden gelukt om het ziekteverzuim van deze werknemers met 40 procent te verminderen. Toen werd duidelijk dat vooral persoonlijke begeleiding nodig is om mensen met geldzorgen goed te kunnen helpen.

Deze opgedane kennis helpt WSD om ook nu werknemers met geldzorgen te helpen. Dat is volgens Simone helaas nog steeds nodig: “Ik verwacht dat meer dan de helft van de werknemers (ernstige) geldproblemen heeft. Veel collega’s melden het echter niet of pas heel erg laat, dus het blijft gissen.” Dit laat ook meteen zien wat het oplossen van geldzorgen zo lastig maakt. Er rust nog steeds een taboe op dit onderwerp.

Schaamte staat in de weg

Zo blijkt ook uit een gesprek met één van de werknemers van WSD. Hieruit kwam naar voren dat schaamte de belangrijkste reden is om er niet over te praten. Het gevolg is dat ze de kop in het zand steken: “het is vanzelf gekomen, dus het gaat ook wel weer vanzelf weg.” Voor deze werknemers was het dan ook lastig om hulp in te schakelen. Uiteindelijk was dit wel de enige manier om de geldproblemen aan te pakken.

Omdat niet iedere werknemer uiteindelijk zelf de stap zet, is het volgens Simone nog steeds lastig om mensen met geldzorgen te helpen: “De grootste uitdaging is om de werknemers zover te krijgen om de hulpvraag te stellen en het open gesprek aan te gaan.” Omdat werknemers geldproblemen vaak stilhouden, is het belangrijk om te letten op signalen. Bijvoorbeeld een kort lontje, stress, frequent ziekmelden, uiterlijke verzorging niet in orde, vermoeidheid, teruggetrokken, etc.

Simone geeft aan dat het belangrijk is om ondersteuning te bieden wanneer je deze signalen herkent. “Indien je hen niet helpt, komt men dieper in de problemen en ervaart men nog meer stress. Het verzuim neemt toe en de problemen worden groter.” Als werkgever of organisatie moet je dan voor de juiste ondersteuning zorgen. Bijvoorbeeld door een luisterend oor te bieden en goede gespreken te voeren met de werknemers.

De juiste ondersteuning bij geldzorgen

Bij WSD hebben ze daarnaast ook andere manieren om werknemers met geldzorgen te helpen. “We bieden ondersteuning, geven informatie (bijvoorbeeld via de geldkrant die in maart wordt uitgegeven) en we verwijzen door. Soms geven we iets in natura. Denk aan een nieuwe fietsband of iets dergelijks zodat men aan het werk kan blijven. Daarnaast hebben we een budgetcoach die wij betalen voor onze werknemers. Zij geeft de werknemers inzicht en daarmee rust. Indien nodig verwijst zij hen door naar het juiste loket bij onze gemeenten.”

Door goed op signalen te letten, in gesprek te gaan met werknemers en ze te ondersteunen waar nodig, wil WSD blijven investeren in het oplossen van geldproblemen. Aan de ene kant om het verzuim terug te brengen, maar vooral om ervoor te zorgen dat werknemers zonder zorgen en stress aan het werk kunnen blijven.

SBCM helpt bij het aanpakken van geldzaken

SBCM helpt werkgevers, organisaties en werknemers om wat te doen aan geldzorgen. Zo is er voor  SW-professionals de e-learning Schulden op de werkvloer en in de re-integratie. SW- en participatiewerknemers kunnen zelf aan de slag gaan met de Leersnacks Geld & Rekenen op WERK-portal.nl en in de Festival-app. Meer weten over de dit onderwerp? Bekijk ook de Themapagina’s geldzorgen (werkgevers) en tips bij geldzorgen (werknemers).

Door goed op signalen te letten, in gesprek te gaan met werknemers en ze te ondersteunen waar nodig, wil WSD blijven investeren in het oplossen van geldproblemen. Aan de ene kant om het verzuim terug te brengen, maar vooral om ervoor te zorgen dat werknemers zonder zorgen en stress aan het werk kunnen blijven.

Meer informatie?

Delen op socials