WSP Parkstad pakt samen met de Kredietbank geldzorgen op de werkvloer aan
Het leven is een stuk duurder geworden. Dat maakt het voor veel mensen moeilijker om rond te komen. Besteed daarom extra aandacht aan geldzorgen. Ook op het werk! Desi Hamers, personeelsadviseur bij WSP Parkstad, en Rutger van Meulebrouck, casemanager schuldhulpverlening bij de Kredietbank Limburg, vertellen over hun aanpak binnen WSP Parkstad om geldzorgen bespreekbaar te maken.
Schuldenproblematiek bespreekbaar maken
In de strijd tegen schuldenproblematiek onder werknemers is WSP Parkstad in 2018 een samenwerking aangegaan met Kredietbank Limburg. Sindsdien helpt Rutger van Meulebrouck van Kredietbank Limburg (gedetacheerde) werknemers bij hun financiële vragen en schuldenproblematiek. Juist omdat veel werknemers het moeilijk vinden hulp te vragen, hebben zij een zetje in de rug nodig. WSP Parkstad heeft ontdekt hoe zij dit onderwerp bespreekbaar kunnen maken.
De oplossing: herkenbaarheid
Om het taboe rondom geldzorgen weg te nemen, heeft WSP Parkstad in samenwerking met Kredietbank Limburg diverse tactieken toegepast. Zo gaat Rutger naar bedrijven, geeft hij daar voorlichting over geld en houdt hij inloopspreekuren op locatie. Werknemers kunnen daardoor een vertrouwde omgeving binnenlopen.
Volgens Rutger helpt het ook om regelmatig je gezicht te laten zien, zodat werknemers je echt leren kennen. Het is voor werknemers prettiger als zij met iemand kunnen praten die ze kennen. Daarnaast is herkenbaarheid enorm belangrijk. Zo staat Rutger ook met zijn gezicht op communicatiemiddelen binnen WSP Parkstad.
Hoe is dit getest in de praktijk?
Schulden en geldzorgen kunnen voor veel stress zorgen, met alle gevolgen van dien. Denk aan ziekmeldingen, slechte resultaten en iemand die zich niet prettig voelt. Om dat te verbeteren, kan een eerste stap al een verschil maken. Desi: ‘Bij de meeste mensen die dit traject ingaan, is stressreductie al snel merkbaar. Door het bespreekbaar te maken, ventileren zij gevoelens en dit is vaak al een opluchting.’